Zebranie organizacyjne w roku szkolnym 2024/2025!
Drodzy Rodzice,
zapraszamy na zebranie dnia 04.09.2024 (środa) o godz. 16.00 w sali gimnastycznej z Panią Dyrektor a następnie przejdą Państwo z wychowawcami do sal.
Wszystkie grupy:
Kapcie (wkładane lub na rzepy najlepiej na białych podeszwach);
Chusteczki wyciągane suche i papier toaletowy mokry
Ubranie na zmianę: koszulka, bluzka, spodnie, leginsy, bielizna, skarpety w podpisanym worku – zostawiamy w szatni w szafce dziecka;
Ryza papieru
Piżamę podpisaną imieniem i nazwiskiem;
Koc lub cienką kołdrę (160cm /200cm) + poszewka bawełniana
Poduszkę jasiek (jeżeli dziecko lubi )
Ulubioną przytulanka do zaśnięcia
WITAJ PRZEDSZKOLE!
Rozpoczęcie uczęszczania do przedszkola to duża zmiana w życiu każdego dziecka. Maluch, którego całym światem była do tej pory rodzina, staje przed koniecznością pójścia do zupełnie nowego miejsca, w którym rytm życia codziennego toczy się odmiennie niż w znanym mu domu. Trudności występujące podczas adaptacji są naturalne, obniżać może się wówczas poziom bezpieczeństwa dziecka, lecz poniższe wskazówki mają na celu pomóc w tym ważnym procesie. Niektóre z nich warto wdrożyć kilka tygodni przed rozpoczęciem adaptacji by ułatwić jej przebieg i przygotować dziecko na nowe wyzwania.
Wybór przedszkola nie jest przypadkowy. Rodzice powinni być przekonani, że pójście dziecka do danej placówki jest decyzją najlepszą zarówno dla dziecka jak i dla nich. Pracownicy przedszkola mają wieloletnie doświadczenie w pracy z grupą dzieci w różnym przedziale wiekowym i różnymi wyzwaniami rozwojowymi. Proces adaptacji prowadzony przez nauczycieli uwzględnia potrzeby emocjonalne oraz aspekty rozwoju dziecka by w jak najlepszy sposób poczuło się ono swobodnie oraz bezpiecznie w nowym miejscu. Wychowawcy są otwarci na pytania i wątpliwości rodziców, chętnie udzielą odpowiedzi oraz wskazówek w przypadku zgłoszonej potrzeby.
Dzieci w wieku przedszkolnym posiadają bogatą wyobraźnię, mogą także inaczej interpretować zaistniałe sytuacje. Zdarza się, iż opowieści przedszkolaków zdają się być niewiarygodne i budzą wątpliwości rodzica co do zaistniałej sytuacji. W takim przypadku warto skonsultować się z wychowawcą dziecka by poznać perspektywę dorosłego i dowiedzieć się o okolicznościach opisywanego zdarzenia.
O przedszkolu warto opowiadać dziecku, wskazując co można w placówce robić, zadając pytania pełne ciekawości, aby wzbudzić w dziecku chęć zapoznania się z tym tematem. Można przy tym korzystać z książek takich jak:
-,,Feluś i Gucio idą do przedszkola,,
-,,Tosia i Julek idą do przedszkola,,
,,Rok w przedszkolu,,
,,Dusia i Psinek-Świnek. Pierwszy dzień w przedszkolu,,
,,Mysia w przedszkolu,,
,,Kolorowy Potwór idzie do przedszkola,,
,,Miś Tuliś idzie do przedszkola,,
,,Basia. Wielka księga przedszkola,,
Ważne jest, aby nie przekazywać dziecku informacji na temat przebiegu dnia w przedszkolu będąc pewnym, że tak się właśnie będzie odbywać. Początkowo tok dnia skupiony jest na zapewnieniu odpowiedniego samopoczucia i potrzeb wychowanków, a gdy uda się to osiągnąć, dzień powoli staje się bardziej ustrukturalizowany. Sytuacja, w której dziecko wie od rodzica co będzie się działo w placówce, a nauczyciel nie będzie tego realizować, może sprawić, że zarówno autorytet wychowawcy jak i rodzica zostanie zachwiany, a dziecko nie będzie wiedziało czego może się spodziewać. Może przekładać się to na obniżenie poziomu bezpieczeństwa.
Mała samodzielność dziecka może wpływać na zwiększenie odczuwanego stresu związanego z pierwszymi dniami w przedszkolu. Maluchy często nie posiadają umiejętności proszenia o pomoc, a nauczyciel wspomaga całą grupę dzieci, przez co inni muszą czekać na swoją kolej. Nauczenie dziecka kilku czynności samoobsługowych na miarę jego możliwości może pomóc redukować poziom napięcia związanego z nowym miejscem. Ćwiczenie owych umiejętności powinno odbywać się w spokojnej atmosferze, najlepiej poprzez zabawę oraz naśladowanie dorosłego w jaki sposób wykonać daną czynność. Warto wprowadzić je kilka tygodni przez rozpoczęciem adaptacji, aby dziecko czuło się pewnie w zakresie samoobsługi.
Samodzielne czynności, które warto, aby dziecko posiadało przed pójściem do przedszkola:
-podwijanie rękawów, mycie oraz wycieranie rąk
-samodzielne jedzenie, korzystanie z łyżki oraz widelca, picie z kubka
-samodzielne korzystanie z toalety
-zgłaszanie potrzeb fizjologicznych
-rozpoznawanie swoich rzeczy
-znajomość własnego imienia oraz nazwiska
-ubieranie się oraz rozbieranie z odzieży wierzchniej
W miarę możliwości warto wybierać się na spacery wokół przedszkola, poznawać okolice, zachodzić do parków czy sklepów w pobliżu i dywagować z dzieckiem na temat przyszłości- gdzie będziecie mogli zachodzić po przedszkolu, w którym miejscu będziecie mieli możliwość spotykać się z innymi dziećmi, a gdzie zjecie pyszne lody w upalny dzień, gdy wyjdziecie z placówki. Przedszkole posiada duży oraz doskonale wyposażony plac zabaw, przez ogrodzenie można zobaczyć, jak on wygląda i rozmawiać z dzieckiem na temat tego w jaki sposób może się na nim bawić, co podoba mu się najbardziej, a co wygląda na trudne do przejścia.
5. Stopniowe przyzwyczajanie do rozłąki z rodzicem.
W sytuacji, gdy dziecko nie miało zbyt wielu możliwości przebywania z innymi dorosłymi bez obecności rodziców, warto pozostawiać je na kilka godzin u dziadków, rodziny bądź zaprzyjaźnionych znajomych. Ma to na celu zapobiegnięcie skojarzenia przedszkola jako miejsca pierwszej rozłąki z rodzicem. W miarę możliwości dobrze, aby rozstanie z dzieckiem na rzecz pobytu ze znajomą osobą odbywało się w przyjemnej oraz spokojnej atmosferze oraz powrót rodzica był zapowiedziany na konkretny moment, np., Przyjdę po ciebie po zupie u dziadka.,,
6. Odbiór dziecka z przedszkola, postępowanie w domu.
W sali przedszkolnej wiele się dzieje, zarówno nauczyciel jak i prowadzący zajęcia dodatkowe proponują dzieciom szereg aktywności. Grupa generuje hałas, przedszkolaki bywają głośne, aktywne oraz bawią się w różnorodny sposób. Występują sytuacje konfliktowe, które z pomocą nauczyciela zostają na bieżąco rozwiązywane. Różnorodność bodźców oraz zmienne ich natężenie sprawiają, że dzieci czasem bywają przestymulowane pod koniec ich pobytu w placówce. W procesie adaptacji istotna jest obserwacja dziecka, które nie przywykło do tak dużej ilości bodźców i konsultacja z nauczycielem na temat długości pozostawiania go w placówce. Istnieje wiele możliwości, niektóre dzieci dobrze się odnajdują w takim środowisku, inne potrzebują nieco więcej czasu, aby przyzwyczaić się do pobytu w sali przedszkolnej.
W momencie odbioru dziecka warto powstrzymać się od zadawania dużej ilości pytań takich jak:
-Jak było w przedszkolu?
-Czy płakałeś/płakałaś?
-Co zjadłeś/zjadłaś?
-Czy byłeś grzeczny/grzeczna?
-Czy czekałeś/czekałaś na mnie?
Zamiast tego, jeśli dziecko będzie odpowiadać o przedszkolu warto koncentrować się na jego samopoczuciu w placówce, relacjach z kolegami i podejmowanych zabawach.
W momencie odbioru dziecka z placówki, rozluźnia się ono i jest gotowe spędzić resztę dnia z rodzicem w przyjemny i bezpieczny dla niego sposób. Jeśli dopytujemy dziecko co działo się w przedszkolu, każemy wtedy sięgnąć mu do wspomnień, które mogą nie być przyjemne czy wiążą się z nieprzyjemnymi emocjami. Nie jest to uniwersalna wskazówka, niektóre dzieci bardzo chętnie dzielą się tym co działo się w przedszkolu więc warto obserwować swoje dziecko by zadecydować czy takie pytania tworzą w nim napięcie bądź nie.
7. Pożegnanie z rodzicem.
Niewskazane jest przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdzie pośpiech i zniecierpliwienie podczas rozbierania się wprowadzają dziecko w stan pobudzenia oraz stresu. Pożegnanie w przedszkolu powinno być krótkie, czułe, lecz stanowcze. Stres oraz niepokój rodzica jest zrozumiały, lecz nie powinien on oddziaływać na dziecko zaczynające uczęszczanie do przedszkola w związku z czym dobrze okazywać przy nim spokój, pogodność oraz entuzjazm, kontrolując przy tym swoje nieprzyjemne emocje w miarę możliwości. Rozstanie się z rodzicem może być krótkim rytuałem obejmującym, np. przytulenie czy przybicie piątki bądź żółwika z dzieckiem. Warto upewnić dziecko, o jakiej porze zostanie odebranie, np. po obiedzie czy podwieczorku. Przedszkolaka dobrze jest prowadzić do sali za rękę i puścić ją przy drzwiach bądź w razie potrzeby przekazać nauczycielowi. Należy unikać przenoszenia dziecka z szatni do sali na rękach. W przypadku trudnych sytuacji podczas poranku, dobrym rozwiązaniem jest uspokojenie dziecka, a następnie zaprowadzenie go do jego grupy.
W domu zaś warto wydłużyć poranek przed wyjściem do przedszkola na tyle by spokojnie i bez pośpiechu poświęcić czas dziecku i rozpocząć dzień w przyjemny sposób. Dobrze, aby media (telewizor, telefon, tablet) nie były dostępne rano na rzecz krótkiej zabawy z rodzicem.
Zabawka przyniesiona z domu pozwala niektórym dzieciom szybciej uspokoić się podczas adaptacji do przedszkola. Owy przedmiot pomaga także nieco zorganizować dziecku czas podczas zabawy swobodnej, gdzie może go wykorzystać w znany sobie sposób. Przy wyborze zabawki warto pamiętać o tym, aby nie był to przedmiot mały, który łatwo zgubić ani o dużej wartości/wartości sentymentalnej. Należy unikać także przedmiotów, które są delikatne i łatwo je zepsuć oraz takich, które mogą powodować niebezpieczeństwo zranienia. W momencie, gdy dziecko odmawia przyniesienia zabawki do przedszkola, nie należy nalegać. Można zaproponować w takiej sytuacji drobną bransoletkę przygotowaną przez mamę czy tatę lub rysunek serca na ręce czy spryskanie delikatnie perfumami rodzica, które dziecko z nimi kojarzy.
Zdarza się, iż wychowawcy grup mają odmienne zasady co dotyczące przynoszenia zabawek, warto więc zapoznać się z zasadami grupy oraz w razie potrzeb konsultować się na bieżąco z wychowawcą. Nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty przynoszone przez dziecko do placówki.
Adaptacja do nowego miejsca zazwyczaj wiąże się z występowaniem stresu zarówno u dziecka jak i rodzica. W miarę możliwości warto nie wprowadzać w życiu codziennym zmian niezwiązanych z przedszkolem w okresie adaptacji. Takie zmiany to, np. powrót do pracy jednego z rodziców, przeprowadzka, zmiany w rutynie dnia.
Jak jeszcze można przygotować dziecko do pobytu w przedszkolu?
-rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi do niego uczęszczać
-opowieści rodziców o tym jak było, gdy oni chodzili do przedszkola
-uświadomienie dziecku zalet przedszkola- wielu nowych kolegów i koleżanek do zabawy, dużo zabawek i zabaw, które można poznać, poznanie nowych piosenek i wierszyków
-wspólna wyprawa na zakupy by kupić kapcie, worek/plecak oraz inne przedmioty potrzebne do przedszkola
-uczestnictwo rodzica w zebraniu rodziców dzieci nowoprzyjętych do placówki, nawiązanie kontaktów
Jaka postawa rodziców pomaga w przygotowaniu do adaptacji/adaptacji?
– wspieranie i okazywanie zadowolenia z przejawów samodzielności u dziecka, bez strofowania i poprawiania
-bycie cierpliwym, chwalenie dziecka za włożony wysiłek, zachęcanie do wykonywania czynności
-bycie systematycznym i konsekwentnym, ma to szczególne znaczenie m.in. podczas przekształcania czynności samoobsługowych w nawyki; dorosły powinien pilnować, przypominać i chwalić dziecko, gdy samo wykazuje chęć zadbania o siebie
-skracanie pożegnania w szatni, nieprzeciąganie; dobrze by dorosły wsparł dziecko w rozebraniu się, zaprowadził do sali, pożegnał i wyszedł
-zmiana opiekuna odprowadzającego dziecko do przedszkola w przypadku trudności w rozstaniu (przez okres kilku dni)
-witanie oraz żegnanie dziecka z uśmiechem